РЕЛІГІЙНІ СВЯТА ТА ОБРЯДИ В с.КУЗЬМИНО
У християнській вірі багато релігійних свят, яких християнські сім'ї твердо дотримуються тепер і дотримувались в минулому, за винятком радянського періоду 1944-1990 років. В цей час молодь шкіл, навчальних закладів, вчителі і викладачі, службовці держустанов, сільський актив переслідувались "атеїстами" за відвідування церкви, відзначення релігійних свят. При виявленні такого їх звільняли з роботи або шукали інший привід.
Християнські свята, традиції і обряди допомагають зберегти національну культуру, духовність, є джерелом морального виховання молодої генерації.
Серед річно-календарних свят першим є зустріч Святого вечора та Різдва Христового. Кожна ґаздиня пече тоді керечун, тісто замішують на воді. В тісто в середину керечуна кладуть пляшечку з травневим медом, довкола - зубці часнику і погарчик з сіллю. Ці ліки зберігають цілий рік і використовують для лікування як людей, так і домашньої худоби. Різдвяні калачі замішують на молоці, а страви готують уже м'ясні.
На Святий вечір ґаздиня готує 12 пісних страв на олії: оселедці з цибулею, заправлені оцтом, риба свіжа смажена, капуста квашена з сушеними грибами, квасоля колочена, картопля насухо топтана, голубці з кукурудзяною крупою та грибами, грибна поливка з лашкою, лечо з овочів, гриби мариновані, пироги з лекваром або картоплею, фанки та інше.
Перед святою вечерею уся домашня худоба повинна бути досита нагодованою, птицю (курей, гусей, качок) годують зерном, яке розкидують з решета, щоб добре неслися.
Перед вечерею вся сім'я умивається, одягається в чисте святкове вбрання. Коли ґаздиня положила на стіл усі страви і керечун, господар виходить з хати і заносить заздалегідь підготовлений оберемок вівсяної соломи та снопик необмолоченого вівса і круглу паляницю. На по розі три рази вітається: "Дай Боже добрий щасливий Святий вечір". Родина відповідає: "Дай Боже", "Дай Боже", "Дай Боже". Господар прокачує паляницю від порога до столу і всі дивляться, яким боком ляже паляниця, бажано, щоб паляниця лягла верхом, тоді Новий рік буде добрим. Снопик вівса ставить під керечун і накриває скатертину. Оберемок соломи передає дітям, щоб розстелили по долівці, а ґаздиня кидає в солому грецькі горіхи, цукерки, гроші, які після вечері діти шукають в соломі. Вся сім'я стає довкола столу і всі голосно виконують молитву "Отче наш", після господар промовляє: "Запрошую до святої вечері", всі три рази дякують і сідають вечеряти.
Різдво святкують три дні. В перший день по дворах ходять вінчувати-колядувати діти із звіздами та бетлегеми з вертепом. На другий і третій день Різдва окремими групами збираються леґіні та дівчата і обходять всі сім'ї, що входять у групу колядників. Старші збираються породинно, або за кумовством, і так колядують, вінчують до самого ранку. Третіми колядниками є представники церкви: дяки, куратори, заходять до хати з дзвоником, колядують, бажають родині щасливих свят і Нового року і все заколядоване дарується для потреб церкви.
Другим великим святом, яке відмічається у Кузьмині, - це 14 січня, День Святителя — Василія Великого, день висвячення Кузьминської греко-католицької церкви. Як звичайно, з ближніх сіл приходять церковні процесії з хрестами та хоругвами, співаючи церковні пісні. Назустріч процесіям, що підходять до церкви, виходять із павізами вірники і молодь села з священиком, вітаються з ними. Священику дарують живі квіти.
Велику Літургію правлять місцевий священик та священики, які прийшли із сусідніх парафій. Кожного разу в цей день на богослужінні в храмі вірники стають учасниками великого дійства у спільній молитві з невидимою небесною церквою. Одним із християнських ритуалів є триразовий обхід церкви, який проводиться з чотириразовим читанням Євангеліє. Попереду дівчата несуть завіси, а чоловіки запалені свічки - трійці. За ними священики, дяки і всі присутні на святі. При обході господар чи господиня запрошують своїх родичів, знайомих чи друзів до себе на гостину.
Після обходу церкви відправляється вечірня, під час якої священики проводять мировання. Накінець священик виголошує проповідь і називає тих, що внесли свої пожертвування для храму, всім їм співають "Многая літа". Також священик вітає всіх тих, хто має ім'я Василій, їм також виконується "Многая літа" і всім дається благословення.
Не можна не згадати, як проходить гостина, бо це також одна з традицій. Гостей зустрічає господар або хтось із дорослих у сім'ї в дворі.
Малим дітям гості приносять подарунки (цукерки, медяники, гроші). Коли стіл накритий, де смачні страви, усіх запрошують сідати до столу. Один із старших гостей пропонує помолитись. На столі горілка, сливовиця, вино натуральне, пиво, мінеральні води, фруктові домашні соки. Після першої чи третьої чарки розпочинаються розмови про життя-буття. Коли більшість страв спожито, цікаві питання обговорено, десь під вечір гості збираються додому. Господиня для кожної сім'ї заготовляє рушник з гостинцями (калачі, печене м'ясо, тістечка тощо, і обов'язково пляшку сливовиці). Все це призначалось для тих, хто залишився вдома.
Будучи дітьми, ми з нетерпінням чекали мамку чи бабку з гостинцями з празника з інших сіл: Кальника, Андрашовець чи Лінців. Кузьминці дуже гостинні, і хто побував, чи побуває у нас на гостині, то обов'язково захоче побувати ще раз.
Третім празником є Богоявленіє (Водощі, Івана Хрестителя). Це свято християнська церква святкує з нагоди хрещення Іваном Хрестителем в Йордан-ріці Спасителя нашого Ісуса Христа.
18 січня в переддень свята - пісний день, який в народі називають "Бабин Святий вечір". На вечерю також готують пісні страви. В день свята після служби Божої проводиться в церкві посвячення води, яка потім використовується як лікувальна. По закінченні літургії священик, дяк і паламар ідуть в село, в кожну оселю, висвячують хату та приміщення, де утримується худоба. Цілий тиждень по святі не дозволяється прання, бо вся вода в криницях і потічках є посвяченою.
Наступним визначним великим святом є Благовіщення - 7 квітня, коли Архангел Гавриїл сповістив Марію, Матір Божу, що вона зачне від Духа Святого і породить Спасителя Миру. В народі є повір'я, що перед днем Благовіщення відьми опівночі ходять по хлівах і забирають від корів молоко, тому на ніч двері на хлівах забивають гвіздками і огороджують терном.
Пасічники, бджолярі у день перед Благовіщенням виставляють і відкривають вулики бджіл для обльоту. Для дівчат цей день - строгий піст, кажуть, якщо дівчина поститься на Благовіщення і на Покрову, то можна випостити добру долю.
Найвеселішими святами є Великдень - Воскресіння Христове. По великій п'ятидесятниці Великого посту всі вірники за тиждень-два стараються висповідатися і прийняти святе причастя, щоб з чистим серцем і душею зустріти Воскресіння Спасителя.
Ґаздині наводять порядок в хатах: білять кімнати, фарбують меблі, перуть усе хатнє вбрання. Господарі наводять порядок в обійсті, ремонтують огорожу, вивозять сміття. Від Цвітної неділі до Воскресіння Христа - страсний тиждень. У четвер о 6-8 годині в церкві відбувається відправа про страсті Христа, де священик читає в 12 Євангеліях про всі події, які відбувалися: юдина зрада, схоплення їсуса, суд у Понтійського Пілата, розп'яття, глузування і смерть Ісуса.
День Великодної п'ятниці є строгий піст, в цей день ніхто не виконує польові роботи. О третій годині після обіду в церкві відбувається обряд "Похорон Ісуса Христа". Священику на спину простилають Плащаницю, на якій зображено померлого Христа і четверо хлопців беруть її за краї і виносять з храму і разом з усіма роблять обхід церкви, співаючи Тропар: "Благообразний Іосиф із древа зняв Пречистоє тіло Твоє, Плащаницею чистою обвив і з запахами до гробу нового закрив і положив", після знову заносять Плащаницю до церкви на заздалегідь підготовлене місце, розстеляють, де вона лежить до півночі суботи.
Але чи не найбільш турботливі передвеликодні дні. Суботній день є найвідповідальнішим для жінок, бо кожна з них хоче спекти і гарно оформити паску. Замішують тісто паски на причині - опарі, приготовленій у п'ятницю звечора. Заміс роблять на молоці, додаючи масло, яйця, родзинки та інше. Цього ж дня варять щовдар і домашню пикницю, яйця, відігрівають свіжий сир та збивають з сметани домашнє масло. Хтось із членів сім'ї займається фарбуванням та розкрашуванням писанок.
Для посвячення паски у кожної ґаздині є окремий гарний кошик, в який укладається частина з усіх приготованих наїдків, обов'язково ще складеться сіль, інколи домашнє вино. Все це повинно бути підготовано в суботу вночі до початку Всеношної відправи.
У вечір, перед святим Юрієм, 6 травня, щоб відьми не заходили в обійстя та приміщення для худоби, зранку господар робить хрест на кожній тварині Різдвяним Святовечоровим медом. У день святого Юрія, після Літургії, всі присутні в храмі з хоругвами та хрестами, співаючи церковні пісні, виходять в поле, де посіяна озимина, проводять молебень і посвячення посівів, щоб Бог вберіг урожай від усякої стихії і граду.
|