МІСЦЕВЕ САМОВРЯДУВАННЯ У 20-30-ті РОКИ МИНУЛОГО СТОЛІТТЯ
Одним з важливих питань у житті села було питання місцевої влади. Сільська влада - управа, у народі мала назву "громада", а людина, яка була призначена для управління селом, називалась "біровом" (староста).
Жителі села завжди прагнули, щоб на посаду бірова був обраний найкращий ґазда, який був би наділений якостями справжнього господаря-організатора, щоб уболівав за добробут села та долю його жителів.
У різні часи село входило до різних державних утворень: Австро- Угорщини, Чехословацької Республіки, Карпатської України, Угорщини, Радянського Союзу, України. За часів Австро-Угорської монархії на посаду сільського бірова громада вибирала ґазду, який мав великий маєток, був прикладом у господарстві для інших і був грамотним. На сході селян громада обирала 9-12 своїх представників, які називались "валацманьоші" - порадники, а вони з-поміж себе вибирали бірова, заступника бірова та касира. При виборі до цих осіб ставилися високі вимоги, це перш за все - грамотність, чесність, порядність, тобто високі моральні якості.
В період входження Закарпаття до складу Чехословаччини у 1919 - 1928 роках, обраного керівника села називали старостою.
З 1928 року Чехословацька влада, замість старост, які обиралися, назначала комісарів села.
Староста періодично, в міру необхідності у вирішенні питань розвитку села скликав сільські сходи - громаду. На них вирішувалися такі питання:
- благоустрій села, впорядкування вулиць, ремонт польових доріг та мостів. Був встановлений обов'язковий порядок, що кожне дворо- господарство утримує в належному порядку ту частину вулиці, що прилягає до двору. Щовесни відпрацьовувались встановлені для кожного господаря дні на ремонт польових доріг;
- упорядкування територій церкви та школи;
- організація сплати селянами податків на ремонт колодязів та утримання в належному стані криниць в полі, підготовку до пасовищного періоду пасовищних територій тощо.
Дуже відповідальним завданням громади було питання вибору сільських служб: пастухів (чередарів, кондаша), охоронників полів (ке- рейтовів) та виноградників (уганяльників), поштаря, кішбірова - буб- наря та встановлення для них оплати. Оплата була натуральна (зерном) та грошова. Наприклад, оплата чередаря за догляд одної голови великої рогатої худоби становила: одну мирку (32 літри) зерна (жита, пшениці або кукурудзи), 3 корони бочкоровоє, тобто на придбання взуття, та почергове денне харчування за пасовищного періоду. Пасовищний період розпочинався 6 травня, із дня Юрія, і закінчувався 13 грудня в день Апостола Андрія Первозванного (якщо сприяли погодні умови).
Охоронці полів стежили, щоб не допустити потраву худобою посівів. Якщо таке ставалося, охоронці повідомляли господарю, ким спричинена шкода, і той повинен був відшкодувати збитки. Якщо мирної згоди між господарями не відбулось, на місце виходили три радники, встановлювали розмір шкоди і винуватець за це повинен був оплатити.
Надзвичайну відповідальність несли охоронці виноградників -уганяльники. За охорону врожаю вони давали обіт - присягу біля хреста, що не допустять розкрадання врожаю, а при виявленні такого будуть доповідати господарю і старості. До першого серпня всі роботи з обробітку виноградників повинні були бути закінченими, і з цього дня починався період охорони врожаю, який продовжувався до першого жовтня. Якщо господарі вважали, що виноград не дозрів, низька цукристість, термін охорони продовжувався.
За цей період всі дороги, стежки, що вели через виноградники, були перекриті для проїзду транспорту та проходу людей. Господар вино- градника не мав права заходити у свій виноградник без присутності охоронця.
У день винобрання всі господарі зобов'язані були розпочати збір урожаю. В цей день всі члени сім'ї були зайняті на зборі винограду, навіть діти цього дня не ішли в школу. Винобрання продовжувалось один - три дні.
Оплата праці по охороні урожаю встановлювалась перед початком періоду охорони. Кожний охоронець мав закріплену за ним площу і знав свій заробіток.
Господар виноградника знав скільки повинен внести в касу. Це залежало від наявної площі виноградника або кількості кущів винограду.
Відповідальні обов'язки покладались на кішбірова - бохтаря, який виконував три функції.
Перша - функції бубнаря, головного інформатора про сільські та державні справи. Ця особа повинна була бути грамотною і поважною серед селян, володіти сильним голосом і дикцією, мати чисту вимову Саме бохтарь доводив до відома селян всі оголошення, а саме: скликання сходів громади, які заходи будуть проводитись у селі, про час сплати податків, різні урядові розпорядження нотаря та старости села. Всі ці повідомлення сприймались як закон і повинні були виконуватись беззастережно.
Другою функцією бохтаря була доставка пошти. Три рази на тиждень він з'являвся в поштове відділення с. Кальник за поштою. Для цього була спеціально обладнана бляшана поштова скринька, ключі від якої знаходились один у старости села, а другий - у начальника пошти. Поклавши поштові відправлення у скриньку, начальник пошти замикав її і віддавав поштарю, який приносив її старості села. Останній відкривав, перевіряв її вміст і лише тоді віддавав поштареві для рознесення адресатам.
Третьою функцією бохтаря була охорона села. Звечора він проводив обхід села, зустрічався з молоддю, попереджав її, щоб не допускали негідних вчинків, слідкував, чи не з'явилась в селі невідома особа. Бохтар тримав тісний зв'язок із жандармами і якщо в селі відбувались якісь незаконні дії, терміново про них доповідав.
Не в багатьох селян на той час були годинники, тому для орієнтації в часі бохтарь три рази на день дзвонив: зранку о 5 годині, в обід о 12 годині і ввечері о 20 годині за середньоєвропейським часом.
За часів Австро-Угорщини старожили пам'ятають як знаного біро- ва Кіштулинця Петра. За час його біровства в селі збудовано добротну школу, яка функціонує до сьогодні.
Добрий спомин по собі залишив староста села Стерчо Юрко (Пуш- кув), який в 1922 році придбав для Кузьминської греко-католицької церкви дзвони.
В 30-40-х роках старостами села були Логойда Юрко (Юрик) та Янцо Михайло (Хтома).
Під час Карпато-Української держави (жовтень 1938 - березень 1939 р.) старостою села був Кіштулинець Михайло. При ньому в селі проводились вибори до Сойму Карпатської України.
За угорської окупації біровами були призначені: священик Іван Скиба, після нього цю посаду займали Василь Логойда та Юрко Мегела.
|