КУЗЬМИНСЬКА СВАЛЬБА
У кожному селі є своєрідний обряд проведення весілля. В Кузьмині в цей обряд входять такі події:
- Сватанки і обзори.
- Виголоски.
- Перевезення до молодої пуслань (посаг).
- Запрошення на весілля.
- Гуски.
- Плетення вінків та вбирання молодої.
- Сніданок-гостина у молодої.
- Похід до церкви на присягу. Присяга.
- Весільний похід після присяги до молодої.
- Зустріч молодих.
- Гостина в молодої.
- Дарування молодим.
- Прощання молодої з родиною, відхід до молодого, зустріч молодих.
- Дарування молодої батькам і родичам молодої.
- Танок молодої.
Сватання і обзори
Вік для хлопця женитися становить 21 рік, після служби у війську, а для дівчини виходити заміж 17-18 років. Молодших в ЗАГСІ не реєстрували. Молоді обов'язково проходили медичний огляд.
Коли хлопець-жених домовився з своєю нареченою, бажає з нею одружитися і одержав на це її згоду, просить згоди у батьків. Останні радяться
між собою, як бути. Дівчина, звичайно, про це каже матері, а мати радиться з батьком. Хлопець-жених повідомляє, що в неділю о такій-то годині прийдуть сватати.
У назначений час хлопець з батьком та ще два-три близькі родичі (вуйко, стрий, хресний батько) приходять до батьків молодої, вітаються з ними,
а ті запрошують їх сісти. Бесіда відбувається конкретно, по ділу. Спочатку хочуть почути слово про їхню згоду, а вже потім ґаздиня і молодиця накривають стіл
На стіл кладуть першу селянську закуску: смажену солонину, пикницю, сир, ратоту, квашені огірки, капусту. Із напоїв: паленку та вино. Під час гостини розмова проходить про те, який посаг-придане (часть) дадуть батьки молодої своїй доньці, чи грішми, худобою, чи ріллею, чи сінокосами, та вирішували, де будуть жити молоді, в котрих батьків.
Якщо на сватанні дійшли згоди, женихові і старостам молодиця подавала гарні вишивані рушники (пулки), в які кожному загорталась миска волоських горіхів -"слово".
На наступну неділю батьки молодої та близькі родичі без молодої ішли до молодого на "обзори". Домовлялись про строк весілля. Весілля відбувались тільки у вівторок і четвер. На суботу весілля не назначались.
Обзори теж відбувались з гостиною. На другий день після обзорів молодий і молода з майбутнім старостою ішли на фару до священика записати "вуголоски". Три неділі після Божої служби священик виголошував. Наприклад : Іван Логойда та Олена Стерчо одружуються. Хто знає причини, з яких вони не можуть одружитися, хай зголосить про це Святу Матір церкву. Такими причинами могли бути:
-близькі родинні відносини,
-один з подружжя раніше був уже в подружніх зв'язках з іншими,
-батьки одного із молодих примушують одружитися.
Перед весіллям молоді обов'язково сповідаються та причащаються.
Хоча в ті часи релігія була обов'язковим предметом вивчення у школі, щосуботи був урок релігії, і молодь більш-менш знала закон Божий. Священик перевіряв їх знання, призначав додаткові уроки, приймав від них екзамен. За це молоді приносили священикові курку, яйця, гриби та щось інше з молочних продуктів.
Перевезення пуслані до молодого
Кожна мати, в якої були дівчата, заздалегідь готувала для них придане - пуслань. Сюди входили - перини, подушки (для цього обов'язково
2-3 роки розводили гусей на пір'я), набір рушників, простиней, комплекти покривал (плахт), скатертин. Перевозили відразу і молодої одяг:
сорочки, плаття, платки, взуття, все це укладалося в скриню. Із меблів до пуслані входили шифон-скриня, шафарня-лада, постіл-ліжко,
касня - меблі для посуду. Літом на вози, а зимою на сани укладали всі меблі, перини, подушки, добре прив'язували, дружбове притримували,
щоб щось не випало, а дружки припараджували коней пантликами, квітами із кольорового паперу.
Відвозили пуслань у переддень весілля до молодого, де заздалегідь уже було підготовлене місце. Дружки, свашки та молоді їхали на окремому
возі або санях, і в їх обов'язок входило співати пісні, щоб було видно і чути, що везуть пуслань. Як звичайно, пуслань везли по обіді або понад
вечір, коли люди були вже вдома. На вулицю, куди їхав цей кортеж з хат виходили жінки, дівчата, хлопці подивитися як везуть пуслань та послухати пісень.
Виходить молодий з дружбами, купує пуслань, а потім заносять меблі, а свашки з дружками - перини та подушки. Після цього запрошують усіх
до хати на гостину.
Запрошення на весілля
Коли остаточно погоджено день свальби, молода з першою дружкою з одного кінця села, а молодий з першим дружбою з іншого кінця села, у неділю після обіду ідуть запрошувати родичів, сусідів на весілля. При вході до хати кланяються: Слава Ісусу Христу! Просять вас мамка і нянько
і ми вас просимо у вівторок (четвер) прийдіть до нас на весілля.
На другий день запрошені на свальбу до молодої чи до молодого несуть курку, яйця, сир, палинку та інше, а там складають список, хто що
приніс, щоб, коли у них буде свальба, це віддати.
Гуски
Напередодні весілля увечері в молодої розпочиналися гуски. Сюди збиралися дружки, дружбове, свашки, гудаки і староста. Близько від села Кузьмино в урочищах Яново та Матиків росте багато барвінку, сюди заздалегідь приходили дружбове заготовляли барвінок у кошики і
приносили до дому молодої.
Староста освячував заготовлений барвінок, приговорюючи: "Господи, благослови цей барвінок і наших молодят на "Многії і благії щасливії літа".
Починається плетення вінків з ладкання-співу
День весілля
В день весілля дружки, дружбове, староста, свашки збираються до молодої зранку, потрібно одягати молоду, дружки роблять буґрейдованя.
Кожен дружба кладе свій рехлик, а дружка, що вибирає собі дружбу, причіплює до його піджака буґрейду, а у верхню кишеньку вставляє гарну шовкову хусточку, а потім дружба подає гарно виціф- ровану дерев'яну паличку, на яку дружка зав'язує червоний або синій пантлик-стрічку.
Відповідальним завданням є вдягання молодої. Цю відповідальність бере на себе одна із свашок, яка цю роботу виконує на кожному весіллі. Вдягають плаття, шлаєр, розчісують і вкладають волосся, прикріплюють вінки і дають до рук молодої човкор - гарний букет квітів.
До цього часу на дворі сходяться гості і староста дає команду всім сідати до столу, на фриштик - сніданок.
Коли всі посідали, дійство починається молитвою. Батько і мати молодої запрошують гостей, щоб не ганьбилися і споживали приготовлені
страви, а сусід сусідку нехай пригощає.
На весілля готували такі страви:
Холодна закуска: сир коров'ячий або бринза овеча, ратота, смажена на солонині, яловичий гуляш селянський або телячий, зготовлений на воді, добре засмажений свинячою солониною і файно поперчений, голубці з рисом або кукурудзяною крупою, лашку з курячою поливкою. Хліб випечений в домашній печі з білої або сірої муки, баники з начинкою з лекваром, горіхами чи сиром.
Для випивки ставили на стіл біля фляшки з палинкою - сливовицею чарочку вмістом 20-30 грамів, щоб кожен випивав почергово по колу, а вино пили також по колу з 100-грамового погарчика.
Гостина проходила в кімнатах, які вміщали 30-40 гостей, тому доводилось почергово садовити до столу гостей. Але всі були задоволені, веселі, співали, танцювали і веселилися.
Після того, як подали всі страви, їх спожили, співали "Многая літа", молилися "Достойно єсть воістину блажити тя, Богородицю".
Під час гостини гості співають.
На призначений священиком час (це обов'язково мало бути до полудня) молоді повинні бути в церкві на присязі. Всі присутні на свальбі у
молодої, у молодого, співаючи з музикою, пішки ідуть до церкви.
Молоду веде перший дружба, за нею двоє дівчаток ззаду несуть шлаєр.
Попереду ідуть музики та староста з палицею, на якій зав'язана стрічка, позаду вся челядь весілля.
Молодого веде перша дружка, спереду староста з музиками, позаду - гості молодого.
З самого початку і до кінця ритуал вінчання у церкві урочистий і хвилюючий.
Ставши перед священиком та перед дверима храма, священик задає молодій і молодому запитання: "Чи з доброї волі (ім'я молодої) береш собі
за дружину?"
- Так.
"Чи з доброї волі (ім'я молодого), береш собі за мужа?".
- Так.
Чи не обіцяли ви комусь другому вірності супружної.
Відповідь: не обіцяв, не обіцяла.
Тоді священик заводить молодих до храму для присяги.
Обручення: священик дає жениху обручку молодої і каже:
обручається раб Божий Іван, рабі Божій Олені. Во ім'я Отця і Сина і Святого Духа, нині і по всяк час на віки вічні. Амінь (молодий надіває
обручку молодій на палець);
обручається раба Божа Олена, рабу Божому Івану. Во ім'я Отця і Сина і Святого Духа. Амінь (молода надіває обручку молодому на палець).
Присяга.
Молодий і молода беруться правими руками, кладуть руки на Святе Євангеліє, священник накриває руки епитрахом і говорить, а за ним молодий повторяє.
Я, Іван, беру собі Тебе, Оленко, за дружину і обіцяю тобі любов, вірність, чесність, послушність супружеську і що тебе не залишу аж до смерті.
Так мені, Боже, поможи в Тройці Святій Єдиній і всі Святії.
Я, Олена, беру собі Тебе, Іване, за мужа і обіцяю тобі любов, вірність, чесність, послушність супружеську і що тебе не залишу аж до смерті. Так мені, Боже, поможи в Тройці Святій Єдиній і всі Святії.
Дальше читаються Апостол, Євангеліє, співають дяки пісні, тропарі, священик читає молитви.
Проводить благословення молодих, бажає їм і співають "Многая літа", проводить до молодих напутню проповідь про християнську мораль, як
вони повинні жити.
Виходять із церкви, всі з музикою, співаючи, ідуть до молодої.
Прийшовши до двору молодої, а їх там не пускають, ворота закриті, потрібен викуп, музики грають молодь на вулиці танцює. Староста
підходить з палицею показує документи пояснює, звідки ідуть, і дає адресу, що їх мають прийняти в цьому домі, тоді староста виймає гроші,
дає викуп і всі заходять до двору.
Посеред двору вже підготовлено відро з водою. Мати виходить перед молодими з хлібом, фляшкою з вином, кланяється "Слава Ісусу Христу".
Три рази обходить молодят і каже: "Най вас Бог благословить і я вас благословляю". В третій раз зупиняється і дає молодим покуштувати
вина і вкусити хліба.
Свашки обсівають молодих пшеницею, цукром і дрібними монетами (діточки збирають гроші).
Хліб вносить в хату молодий, а молода вино. Молодий, ідучи, повинен перевернути відро з водою, щоб вона повністю вилилась.
Староста робить оголошення, що запрошують до столу гостей молодого, вони сідають першими, а за ними - гості молодої. Гостина продовжується. Приготовлені страви, печиво, напої подаються на стіл. Староста та кухарки пригощають всіх гостей.
Під час гостини на дворі збираються дівчата, хлопці, молоді невістки, що приходять повеселитися, потанцювати. Вони вдома в одній хаті збираються і готують страви, питво, гостяться і приходять вже веселими. Музика грає, вони співають, танцюють по парах і в колі.
Знаними у Кузьмино були музиканти: Феделеш Іван - перша скрипка; Терпак Дюла - друга скрипка; Федака Іван - цимбали, Лучин Федор- бас, бургови. Інколи запрошували гудаків з Шкуратівців, це були три брати - Іван, Антон, Йовшка Волошини та Василь Бушко, дві скрипки,
гармошка, бубон.
Май модерними на той час були гудаки із с.Руське, вони грали на скрипці, акордеоні, двох саксофонах, бубні.
Дуже відповідальною справою є підбір свашок, бо від них залежить порядок проходження свальби. Свашки повинні бути голосисті, знати багато пісень, вміти розказати фіґлю. Такими свашками у Кузьмині на все село були: Тинта Ганна, Янцо Ганна, Плеша Борка, Лукань Марія, Завадяк Ганна, Куничка Марія, Левкулич Анна, Логойда Марія, Свида Марія, Лугош Марія, Прокопець Марія та інші.
Даровання молодим
Під кінець гостини староста проводить даровання і просить от свашок тарілку, накриту гарною пулкою-рушником, на яку покладена скибка хліба. Він оголошує промову, що створена молода сім'я, вони ще не заможні, у них буде потомство, потрібно буде бельчув, або колиску, пеленки, ковдри і т.д., та ми присутні повинні їм допомогти, хто чим зможе. Проходить по колу поміж гостей, вони дарують хто гроші, хто посудину або інші речі. Свашки і всі гості співають, музика грає.
Коли староста закінчив збір подарунків, вручає їх молодій. Вона щиро дякує за подарунки всім, зате, що прийшли на весілля, всім наливає повні погарчики і співають "Многая і Благая літа".
Прощання з родиною, відхід молодої до молодого
Прощання з батьками, рідними не проходить без сліз, бо молода залишає родинне гніздо і невідомо, що чекає її у новій родині. Тому, щоб добре прийняли молоду у новій родині, укладаються подарунки для свекрухи, свекрова, діда, баби, братам, сестрам молодого. В "пропої" до молодого із молодою ідуть староста, свашки, мати, брати, сестри. Останні гості молодої продовжують весілля дальше у молодої.
"Пропойці" приходять до двору молодого, їх зустрічають з зачиненими воротами і не впускають до двору, проходить суперечка, перевірка документів, хто вони такі, куди прямують та інше.
Врешті "пропойці" дають викуп і їх пускають до двору. При цьому всі співають.
Виходить мати молодого з хлібом, вином.
Зустрічає і вітає молодих, три рази обходить їх, благословляє, дає хліб і вино молодим. Молодий ногою перекидає відро з водою, щоб воно вилилось. Всіх запрошують до хати. Свашки і гості співають:
Всіх запрошують до столу, починається гостина у молодого.
Коли уже файно погостилися, наступає відповідальна подія вручення молодою подарунків. Староста виймає з кишені заздалегідь заготовлений список і проголошує, що молода бажає вручити подарунки родичам. За списком запрошуються батьки, а потім інші родичі. Вручаються подарунки, за кожним врученням п'ють вино і співають "Мно- гая літа".
Після цього молодий дякує батькам, що виростили і виховали йому таку жінку, і своїй другій матері вручає гроші на чоботи.
Тим часом свашки і дружки в сусідній кімнаті уже підготували одяг для переодягання молодої. Дружки вперше знімають вінок і кожна кладе собі на голову шлаєр, щоб скорше вийти заміж. Свашки при цьому роблять різні приповідки, одягають молоду в звичайне плаття і на голову зав'язують хустку.
Завершальне дійство весілля - танок молодої, який проводиться вліті серед двору, а взимі - в кімнаті. Ставиться столик, на якому наповнені погарчики горілки або вина, а також тарілка з шутеменями. Староста оголошує, що починається танець молодої, першими танок розпочинають молодята, хто наступний підходить, кладе в тарілку, яку тримає староста, гроші і танцює з молодою. Гудаки грають короткими уривками танок. Хто закінчив танок, іде до столика, випиває чарку і закушує шутеменю.
Коли вже немає бажаючих танцювати, староста проголошує: "Продається молода'!. Тоді молодий кладе на тарілку круглу суму грошей, бере молоду на руки і відносить до кімнати. Староста за ними заносить тарілку з грошима.
А молодь продовжує танцювати, співати. Старші гості групами розходяться по домівках із співом:
Ось так проходила в основному кузьминська свальба. Правда, кожен із старостів вносить свої новації, свальба весела, на ній варто побувати. Свальба у Кузьмині - велике родинне свято. Все не переповісти, а на ній варто побувати.
|